موبایل اسلامی| طریق معرفت| ادبیات مذهبی| تصاویر| نواها و نماها| استفتا از مراجع تقلید| دانلود دعا و زیارت| اس ام اس مذهبی| پیوندها| تماس با ما| Rss

سرویس های خبری
صفحه اصلیصفحه اصلی
اخبار ایران و جهاناخبار ایران و جهان
مراجع و علما مراجع و علما
اخبار ويژهاخبار ویژه
اخبار مذهبیاخبار مذهبی
گزارش خبریگزارش خبری
شیعیان پاکستان، افغانستان شیعیان پاکستان، افغانستان
شیعیان عراق، لبنان شیعیان عراق، لبنان
شیعیان یمن شیعیان یمن
شیعیان آفریقا و اروپا شیعیان آفریقا و اروپا و امریکا
شیعیان خلیج فارس شیعیان بحرین وخلیج فارس
مقالات و گفتوگوهای سیاسیمقالات و گفتوگوهای سیاسی
مقالات و گفتوگوهای مذهبیمقالات و گفتگوهای  مذهبی
دیگر رسانه هادر رسانه های دیگر
گزارش تصویریگزارش تصویری
ویژه نامه هاویژه نامه ها
دعوت به همکاریدعوت به همکاری
   طریق معرفت      بازدید:۲۰۹۱        کدمطلب:۳۰۳۰                 ارسال این مطلب به دیگران  
 
دلشاد تهراني
علي (ع) فاصله ميان حق و باطل را چهار انگشت عنوان مي‌کند
مترجم و شارح نهج‌البلاغه با اشاره به خطبه 141 نهج‌البلاغه گفت: امام علي (ع) چهار انگشت خود را بين گوش و چشمش گذاشت و فرمود: «باطل يعني اينکه بگويي شنيدم و حق يعني اينکه بگويي ديدم».


صدای شیعه : مصطفي دلشاد تهراني، مترجم و شارح نهج‌البلاغه، در جلسات هفتگي خود که در مؤسسه دکتر شيباني برگزار مي‌شود، ضمن اشاره به خطبه 141 نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين (ع) گفت: علي (ع) مي‌فرمايد که بدانيد ميان حق و باطل جز 4 انگشت فاصله بيشتر نيست.
وي ادامه داد: شخصي از حضرت سئوال کرد که منظور چيست؟ امام 4 انگشتش را بين گوش و چشمش گذاشت و گفت: "باطل يعني اينکه بگويي شنيدم و حق يعني اينکه بگويي ديدم ". منظور اينکه حدسيات ملاک نيست، بلکه حسّيات ملاک است.
دلشاد تهراني، با بيان اينکه اگر جامعه‌اي به صرف حدس و گمان حکم صادر کند، به سوي تباهي پيش مي‌رود، اظهار داشت: سخنان امير‌المؤمنين (ع) منطقي، برهاني و مطابق قوانين مسلم عقلي است. بنابراين سخنان وي در هر جامعه‌اي صادق است، حتي اگر آن جامعه مسلمان نباشد.
اين استاد دانشگاه، جامعه‌اي را که از روي حدسيات حکم صادر مي‌کند را جامعه‌اي متشنّج خواند و افزود: به همين دليل است که در علم حديث، "دانش رجال " پيدا شد تا اينکه مشخص شود چه کسي و با چه ويژگي‌هايي، از چه کساني و با چه ويژگي‌هايي سخن نقل مي‌کنند.
وي با بيان اينکه به تعبير قرآن، ظن اعتبار ندارد، گفت: تنها يک ظنّ شرعي از اعتبار برخوردار است که آن نيز ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.
دلشاد تهراني با اشاره به خطبه‌ 142 نهج‌البلاغه تصريح کرد: اين خطبه پس از اقدامات امير‌المؤمنين (ع) مبني بر تقسيم مساوي بيت‌المال و اعتراض برخي افراد زياده‌خواه صادر شد. به همين دليل، برخي از اصحاب به امام گفتند که از حق ما کم کنيد و به معترضان بدهيد، اما امام بر بذل و بخشش‌هاي بي‌جا و بي‌مورد خرده گرفت و حکومت‌هايي که به اين امر مبادرت مي‌ورزند را ناپايدار خواند.
نويسنده "سيره نبوي " ادامه داد: امام علي (ع) نيکي‌کننده‌اي که درجاي نادرست و به افراد غير مستحق کمک و بخشش مي‌کند را بي‌بهره از ثواب مي‌داند و عنوان مي‌کند که اين امر، تنها ستايش فرومايگان، تمجيد افراد شرور و تأييد افراد نادان را در پي دارد.
دلشاد تهراني با بيان اينکه حضرت علي (ع) در قسمت بعدي اين خطبه جايگاه درست بخشش را بيان مي‌کند، افزود: اميرالمؤمنين (ع) انسان‌هاي بخشنده را به کمک‌کردن به نزديکان توصيه مي‌کند و سفارش مي‌کند که در مرحله بعد گرفتارها و افراد رنجور نزديک را ياري کنيد. سپس با دارايي و امکاني که خدا برايتان قرار داده است، دست مستمندان را بگيريد.
اين کارشناس علوم ديني با تأکيد بر اينکه در کمک به ديگران، خويشاوندان مقدم هستند، ادامه داد: امام صادق (ع) از قول پيامبر فرموده است: اگر کسي 5 دانه خرما يا 5 گرده نان داشت و خواست آنها را انفاق کند، ابتدا بايستي به پدر و مادر خويش ببخشد، سپس برادران مؤمن خود را ياري کند، آنگاه همسايگان نيازمند را دريابد و در آخر به نيازمندان در راه خدا ياري رساند.
اين استاد دانشگاه افزود: امام صادق (ع) با اشاره به آيه 67 سوره فرقان فرموده است "پدرم از رسول خدا نقل کرده است که اگر مي‌خواهيد بذل و بخشش کنيد، از نزديکان خود شروع کنيد ".
دلشاد تهراني در پايان با بيان اين مطلب که اميرالمؤمنين (ع) ما را به بخشش به نزديکان توصيه مي‌کند، ابراز داشت: علي (ع) مي‌فرمايد که انسان ابتدا بايد حقوق واجب خويش را ادا کند، سپس براي به‌دست آوردن پاداش نيک، خود را با شکيبايي بر انجام حقوق مردم وا دارد.
مصطفي دلشاد تهراني، عضو هيأت علمي دانشکده علوم حديث است. اين استاد دانشگاه علاوه بر کتاب "پيشگاه حقيقت " آثار ديگري نيز مانند "مدرسه حسيني "، "نهضت حسيني و عزت حسيني " و "حماسه حسيني و ظهور حقيقت آدمي " را تأليف و منتشر کرده که برخي از اين آثار تا 30 بار تجديد چاپ شده‌اند.
سيره نبوي، دولت آفتاب، حکومت حکمت و چشمه خورشيد عناوين برخي ديگر از آثار او را تشکيل مي‌دهند. کتاب "سيره نبوي " که به بررسي زندگاني و احوال پيامبر اکرم (ص) مي‌پردازد، در سال86 به عنوان کتاب سال برگزيده شد.
"دلالت دولت " آخرين اثر دلشاد تهراني درباره آيين‌نامه حکومت و مديريت در عهدنامه مالک اشتر است که آبان‌ماه سال جاري رونمايي شد.

انتهای پیام
به اشتراک گذاشتن/ایمیل/بوک مارک این مطلب

نظر شما درباره این مطلب
نام :
ایمیل :
تصویر امنیتی
تکرار تصویر امنیتی:
     
 

  
  






سایت خبری تحلیلی صدای شیعه ..::.. کلیه حقوق برای صدای شیعه محفوظ می باشد.